%0 Journal Article %T تاثیرمولفه رنگ بر خوانایی تبلیغات شهری %J مواد پیشرفته و پوشش های نوین %I انجمن علمی رنگ ایران %Z 2322-1356 %A احمدی, تقی %A ذاکر حقیقی, کیانوش %A پور جوهری, امیر حسین %D 2020 %\ 05/21/2020 %V 8 %N 32 %P 2358-2368 %! تاثیرمولفه رنگ بر خوانایی تبلیغات شهری %K رنگ %K تبلیغات شهری %K تمایز رنگی %K خوانایی %K آلودگی بصری %R amnc.2020.8.32.7 %X در این پژوهش به رابطه بین تمایز رنگی طرحهای تبلیغات شهری با خوانایی طرحها در معابر با سرعت های متفاوت (بزرگراه ، شریانی ، میادین) و همچنین ارتباط طرحهای فیگوراتیو، رئال و کارتونی در خوانایی و جذب مخاطب پرداخته شده است. با توجه به سرعت خودرو ( مخاطبان سواره ) دردور میادین ، معابر شریانی و بزرگراهی، مخاطبان تبلیغات فرصت متفاوتی برای مشاهده دارند. بنابر این رابطه متغیرهای کیفیت تمایز رنگی در دوحالت (کم و زیاد )، عامل زمان مشاهده طرح ( در سه زمان 4، 8، 12 ثانیه ) و نیز تاثیر طرحهای فیگوراتیو، رئال و کارتونی در خوانایی طرحها در قالب شبیه سازی تصویری در رایانه مورد ارزیابی قرارگرفت. نتایج بررسی ها نشان می دهد که، طرحهایی با تمایز رنگی بالا خوانایی بهتری دارندو هر چقدر زمان مشاهده طرحها از چهار ثانیه به دوازده ثانیه میل می کند، میزان خوانایی طرحها نیز بیشتر می شود. از طرفی محدودیت های مشاهده در زمان کوتاه طرحها نیز با افزایش تمایز رنگی قابل جبران می باشد. واستفاده از تصاویر رئال در طراحی با تمایز رنگی بالا در خوانایی موثرتر است. با توجه به میزان خوانایی خوب در معابر کم سرعت ، نیاز به استفاده از تمایز رنگی بالا در طراحی نیست. این پژوهش نشان می دهد که تمایز رنگی بالا که باهدف افزایش خوانایی طرحها در بزرگراها استفاده می شود، در بافت های تاریخی دور میادین به منظور کاهش آلودگی بصری در منظر شهری، ضرورت ندارد. %U https://amnc.aut.ac.ir/article_109949_937b1516d06dca7050514625150f4ea2.pdf