The effect of color component on readability of urban advertising

Document Type : Research Article

Authors

1 Ph.D Candidate, Department of Urbansim, Shahr-e-Qods Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Urbanism, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran

3 Islamic Azad University,Qods City Branch,Tehran,Iran

amnc.2020.8.32.7

Abstract

In this study, the relationship between the color contrast of urban advertising designs with the readability of the designs at different speeds (highways, arteries, squares) as well as the relation between figurative, real and cartoon designs in readability and audience attraction is investigated. Due to the varying speed of the car, rider audiences have a different opportunity to view urban advertising in the around squares, arteries, and highways. Thus, the relationship between color contrast quality variables in two states (low and high), projection time factor (4,8, 12 seconds), and the effect of figurative, real and cartoon designs on the readability of drawings in the case of computer simulation Evaluation. The results show that high contrast designs have better readability. And the longer it takes from four seconds to twelve seconds to see the designs, the readability of the designs increases. On the other hand, the low viewing time limitations of designs can be offset by increased contrast. Using realistic images is more effective in reading high contrast design. Due to the good readability in low speed passages, there is no need to use high contrast in the design. This research shows that high contrast, used to enhance the readability of highway designs, is unnecessary in historical contexts around squares to reduce visual pollution in urban landscapes.

Keywords


[1] احمدی، تقی، مهندسی تبلیغات محیطی (تبلیغات شهری) انتشارات فرازاندیش سبز، چاپ دوم،(1393) ،51،52،40،270-36،9،10
[2] احمدی، تقی، فرهنگ اصطلاحات مهندسی شهرسازی، انتشارات فرازاندیش سبز، چاپ سوم، (1387)،5
[3]احمدی، تقی، مدیریت تبلیغات محیطی فرهنگی در کلانشهرها، ناشر سازمان زیبا سازی، (1396)،34-36،40،19
[4]ایتن ، یوهانس ، کتاب هنر رنگ ، مترجم عربعلی شروه ، ناشر یساولی،( 1397)، 20،52
[5]پاکزاد، جهانشاه، مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری، انتشارات شهیدی، چاپ نهم، (1397) ،89
[6]پاکزاد، جهانشاه، سیراندیشه­ها در شهرسازی، جلد دوم، انتشارات آرمانشهر، چاپ دوم، (1390) ،16،169
[7]پورجعفر، محمدرضا و علوی بالمعنی، ویدئو اکولوژی (بوم شناسی بصری در معماری) انتشارات آرمانشهر، (1391)، 68
[8]جلالی ، رستم، نمونه گیری در پژوهش های کیفی، مجله تحقیقات کیفیدر علوم سلامت، شماره 4، (1391)،315
[9] حسینیون ، استفاده رنگ در شهر ، تهران ، مجله سازمان زیبا سازی شهر تهران، (1380)،17
[10]شیوا ، قباد، مجله شهر زندگی زیبایی سازمان زیبا سازی ، دوره اول ، شماره یک،(1390)،38
[11]صالحی ، اسماعیل ، نظم بصری ، نشر تهران،(1387)،4
[12]صلواتی ، مرجان ، تاثیر گرافیک محیطی در ارتباطات شهری، دو فصلنامه علمی - پژوهشی هنرهای تجسمی نقش مایه ، سال چهارم ، شماره هفتم ،بهار و تابستان (1390)،111،113
[13]غفاری نژاد ، عیسی ، 1394 ، اجزای رسانه های محیطی، ناشر سازمان زیبا سازی ،(1394)،141
[14]کلانتری، حسین و اخوت هانیه، برنامه ریزی منظرشهری، ناشر پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری ، (1390)،41
[15]کریمی مشاور، مهرداد ،سینا ف شبنم ،ارتقاء کیفیت محیط شهری با استفاده از شاخص رنگ ( نمونه موردی میدان امام خمینی ره تهران، مجله علمی و پژوهشی معماری و شهر سازی آرمانشهر،شماره 21 ،(1396)،207
[16]لینچ، کوین، سیمای شهر، ترجمه منوچهر مزینی، انتشارات دانشگاه تهران، (1374)،72
[17]معین، محمد، فرهنگ فارسی، انتشارات امیر کبیر، (1371)،84
[18]  Robert Cowan, the Dictionary of urbanism / 1950, landon.p.442
[19]  O. connor.Z.(2018) facadcolour and Aesthetic Response: Examining  patterns  of response within the  context of urban design and planning  policy in  sydney . university of  Sydney: Sydney.p.47
[20]Dondis . D.A.(1974) .A Primer of visual  Literacy .Mit. press.p.88
[21]Stokols .D.&Altman.(1987) Handbook of  Envaronmental Psychology .New York . John Wiley & Sons.p.15-18
[22]Avakumovic.F.( 1988) . the Role of EnvaronmentalColour . thesis of the  Reqirements for the degre of master of  art . school community and reginal planning. the university of British Clombia.p. 15