استخراج و بررسی درستی دانه بندی و وزن ملکولی پلی‌ال‌های زیستی لیگنین پایه جهت تولید پوشش‌های پلی‌اورتانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم و مهندسی صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دکتری، گروه علوم و مهندسی صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه رزین و افرودنیها، پژوهشکده پوششهای سطح و فناوریهای نوین، پژوهشگاه رنگ، تهران، ایران

4 دانشیار، گروه علوم وّ مهندسی صنایع چوب و کاغذ، دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

5 استاد، گروه شیمی صنعتی، دانشگاه لورین، نانسی، فرانسه

10.22034/amnc.2023.412819.1250

چکیده

اخیراً، علاقه به کاوش لیگنین به عنوان دومین پلیمر زیستی فراوان، در کاربردهای پیشرفته به سرعت افزایش یافته است. به ویژه، مواد میکرو و نانو‌لیگنین که کاربردهای با ارزش افزوده بالایی دارند. در این مقاله، مسیر سنتز لیگنین به مواد میکرو ونانو‌لیگنین بررسی شد. سپس با انجام آزمونهای متفاوت اشکال مختلف، ریزساختارهای نانو‌لیگنین با لیگنین معمولی مقایسه شد.
در ابتدا نتایج آزمون GPC از لیگنین و لیگنین آسیاب شده نشان داد، متوسط وزن ملکولی برای لیگنین اولیه برابر با 16/16814 دالتون و متوسط وزن ملکولی برای لیگنین اصلاح و آسیاب شده برابر با ۲۶۵ دالتون میباشد.
نتایج آزمون DLS نیز نشان داد، اندازه متوسط ذرات لیگنین آسیاب شده در حالت محلول در اتیلن گلیکول حدود ۵۲٠/0 میکرومتر می‌باشد. سپس پوششهایی بر پایه لیگنین آسیاب شده سنتز و بر روی بسترهای فولادی اعمال شد. در نهایت، تصاویر FE-SEM و زبری سنجی از سطح پوششهای پلیاورتانی بر پایه لیگنین آسیاب شده تهیه گردید که نتایج به وضوح حاکی از شکلگیری ذرات نانو‌لیگنین طی فرآیند آسیاب فراصوت و ماهوارهای بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات